Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More

Friday, May 28, 2010

EXAM...OH..EXAM..AntaRa Redha Dan meNgeluh??

Redha mendatangkan kecukupan dan keamanan

Barangsiapa memenuhi hatinya dengan keredhaan terhadap qadha', maka Allah akan memenuhi hatinya dgn kekayaan, rasa aman serta qana'ah. Selanjutnya Allah akan menjadikan hatinya penuh dengan cinta, inabah dan tawakkal kpdNya. Sebaliknya, org yg tidak redha, hatinya penuh dgn kebencian, kemungkaran dan derhaka, dan akan sibuk dgn hal-hal yg melawan kebahagiaan dan keberuntungannya.

Keredhaan akan mengosongkan hati dari berbagai permasalahan dan membiarkannya hanya utk Allah. Tetapi sikap tidak menerima akn mengosongkan isi hati dari segala hal yg bersangkutan dgn. Bagi org yg tidak menerima keredhaan, kehidupan yg sebenarnya tidak dirasakannya; dan bagi org yg selalu mengeluh, tidak ada ketetapan yg boleh ia rasakan.

Kehidupannya tidak terurus. Yang tampak dimata hanyalah rezeki yg kurang, nasibnya yg selalu malang, kurnia yg didapatkannya terlalu kecil, dan musibah yg tidak juga berakhir. ia merasakan bahawa dirinya berhak mendapatkan yg lebih dari itu. Di matanya, Tuhannya hanyalh penyebab yg selalu membuatnya malang, yg selalu menghalanginya dari kebaikan, yg selalu memberi ujian, yg selalu membebaninya dan yg selalu membuat keadaannya menjadi lebih buruk.

Dgn mata yg sudah tidak jernih spt itu bagaimana mungkin ia dapat merasakan kemesraan Tuhannya, bagaimana mungkin ia boleh merasakan kebahagiaan, dan bagaimana ia boleh merasa hidup?

Sungguh, tidak ada kehidupan bagi org yg selalu membenci dan berdendam. Dia selalu berada dlm keadaan tidak jelas. Dia selalu melihat rezekinya kurang, nasibnya malang, kurnia Allah yg diberikan kpdnya terlalu sedikit, dan musibah yg menimpanya bertumpuk2.

Bagaimana mungkin org yg seperti itu akn bahagia, tenang dan dpt menikmati hidup dgn tenang tanpa kesedihan? (petikan drp buku la tahzan, jgn bersedih 3)

Jadi, para sahabat sekelian, exam yg ditempuhi adakah menyebabkan kita bertambah leka, mengutuk diri dan secara tidak lansung mengutuk Allah, sibuk belajar sampai lewat sembahyang atau ia menyebabkan iman kita semakin bertambah, bertambah rasa syukur kpdNya, tambahnya tawakal kita padaNya..cuba koreksi diri, doalah jika peperiksaan ini baik utk kita, maka baiklah urk kita di dunia dan akhirat

Terimalah dgn redha.....

No comments:

 
Design by Free WordPress Themes | Bloggerized by Lasantha - Premium Blogger Themes | Blogger Templates