Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More

Saturday, February 11, 2012

:: SIFAT-SIFAT ORANG YANG SOLAT TAHAJUD ::


Bismillahirrahmanirrahim....
Assalamualaikum w.b.t..

Alhamdulillah, seinfiniti kesyukuran diucapkan kepada Allah S.W.T, tuhan sekalian alam atas limpahan nikmat iman dan Islam.. bersyukur juga kerana Allah masih meminjamkan nyawa kepada kita untuk terus bernafas di muka bumi ini..

dan sama-samalah kita berselawat ke atas nabi junjungan kita, nabi Muhammad S.A.W..

Alhamdulillah, sekian lama Biaga Afzan menyepi, kini kami kembali.. tidak lain tidak bukan hanyalah untuk berkongsi ilmu dengan sahabat-sahabat sekalian.

Rasulullah Saw bersabda: “Sampaikanlah dari ku walaupun hanya satu ayat.” Hadis Riwayat Ahmad, Bukhari, Tarmidzi.



SIFAT-SIFAT ORANG YANG SOLAT TAHAJJUD

  • Takut akan azab Allah S.W.T dan mengharapkan rahmat Allah S.W.T.

(Apakah kamu orang musyrik yang lebih beruntung) ataukah orang yang beribadah pada waktu malam dengan sujud dan berdiri, kerana takut kepada (azab) akhirat dan mengharapkan rahmat Tuhan-Nya? Katakanlah. "Apakah sama orang-orang yang mengetahui dengan orang-orang yang tidak mengetahui?" Sebenarnya hanya orang yang berakal sihat yang dapat menerima pelajaran.
(Az-Zumar: ayat 9)

  • BERTAKWA DAN MEMOHON AMPUN KEPADA ALLAH
"Sesungguhnya orang-orang yang bertakwa berada di dalam taman-taman (syurga) dan mata air,
mereka mengambil apa yang diberikan kepada mereka oleh Tuhan mereka. Sesungguhnya mereka sebelum itu di dunia adalah orang-orang yang berbuat baik; mereka sedikit sekali tidur di waktu malam; dan pada akhir malam mereka memohon ampunan (kepada Allah)."
(Surah Adz-Zariyat : 15-18)

  • HAMBA YANG SOLEH DAN BERSEGERA DALAM KEBAJIKAN
“Ahli-ahli kitab itu tidaklah sama. Di antaranya ada golongan yang (sudah memeluk Islam dan) tetap (berpegang kepada agama Allah yang benar) mereka membaca ayat-ayat Allah (al-Quran) pada waktu malam, ketika mereka sujud (mengerjakan sembahyang). Mereka beriman kepada Allah dan hari akhirat, dan menyuruh berbuat segala perkara yang baik, dan melarang daripada segala perkara yang salah (buruk dan keji), dan mereka pula segera pada mengerjakan berbagai-bagai kebajikan. Mereka (yang demikian sifatnya), adalah daripada orang yang soleh.” (Surah ali-Imran, ayat 113-114)

  • TIDAK SOMBONG DAN SUKA BERSEDEKAH
"Sesungguhnya orang-orang yang beriman kepada ayat-ayat Kami, adalah orang-orang yang apabila diperingatkan dengan ayat-ayat Kami, mereka bersyukur dan sujud dan bertasbih serta memuji Tuhannya, sedang mereka tidak menyombong diri. Lambung atau perut mereka jauh dari tempat tidurnya, sedang mereka berdoa kepada Tuhannya dengan rasa takut dan harap, dan mereka menafkahkan sebahagian dari rezeki yang kami berikan kepada mereka. Seseorangpun tidak mengetahui apa yang disembunyikan untuk mereka iaitu bermacam-macam nikmat yang menyedapkan pandangan mata sebagai balasan terhadap apa yang telah mereka kerjakan."
(Surah as Sajadah ayat 15 - 17)



  • RENDAH HATI DAN PENYAYANG
"Dan hamba-hamba Tuhan Yang Maha Pengasih itu ialah orang-orang yang berjalan di atas bumi dengan rendah hati dan apabila orang-orang bodoh menyapa mereka(dengan kata-kata menghina), mereka mengucapkan "salam". Dan orang yang menghabiskan waktu malam untuk beribadah kepada Tuhan mereka dengan bersujud dan berdiri.
" (Surah al Furqan ayat 63 - 64)


~dipetik daripada buku Rahsia & Keajaiban Solat sunat Tahajjud

1 comment:

 
Design by Free WordPress Themes | Bloggerized by Lasantha - Premium Blogger Themes | Blogger Templates